Interview vanaf de werkvloer - Natasja

‘Ik heb gelukkig geen gemiddelde werkdagen’


De Oosterweelverbinding: een van de grootste infrastructurele projecten van Europa. Het project heeft als doel de linker- en rechteroever van de Schelde met elkaar te verbinden en hiermee van de Antwerpse Ring een echte ring te maken waarmee de bereikbaarheid van Antwerpen wordt vergroot. Het grootste gedeelte zal de weg uit tunnels bestaan, onder de Schelde, maar ook onder delen van de stad en het Albertkanaal.

Ook een aantal van onze medewerkers werken mee aan dit project, waaronder Natasja Hake. Natasja is sinds april 2021 werkvoorbereider en kwaliteitsmedewerker bij THV Civiel Linkeroever, de aannemerscombinatie die verantwoordelijk is voor het deelproject Linkeroever. Geen werkdag is hetzelfde voor haar, wat soms leuke LinkedIn-posts oplevert. Tijd dus om eens in te zoomen op haar bijzondere werk.
 

Wie is Natasja
Natasja is 47 jaar, moeder van drie volwassen kinderen en drie hondjes. In haar vrije tijd is ze bezig met het opknappen van haar huis en tuin. ‘’Twee jaar geleden heb ik zelf een vijver gegraven en dit is toch wel mijn lust en leven geworden. Verder lees ik graag, ben ik een echt gezelschapsmens en houd ik van festivals.” Dat Natasja niet licht over deze baan heeft nagedacht blijkt wel uit het volgende: “Mijn vrijwilligersbaan bij het Rode Kruis heb ik moeten opgeven vanwege mijn werkzaamheden in België.”
 

Natasja en Flexprof
“Ik had online een vacature bij Flexprof gezien voor een bedrijf in brandblussers. Dit betrof een administratieve functie. Bram had me uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek en vervolgens kwam hij met deze vacature aan, want deze functie zou ook heel goed bij me passen gezien mijn werkverleden. Er werd een afspraak gemaakt voor een online sollicitatiegesprek vanwege corona. Na dat gesprek werd ik de week erop uitgenodigd om naar het project toe te komen. En nu werk ik hier ondertussen alweer een dik jaar.” Flexprof faciliteert Natasja bij een aantal zaken om haar functie goed te kunnen uitvoeren, denk hierbij bijvoorbeeld aan huisvesting in Antwerpen. “Ondanks dat ik niet heel veel contact heb met het kantoor in Maastricht, word ik altijd goed geholpen. Ook het contact met de meiden is altijd gezellig.”


Geen werkdag is hetzelfde
“Oosterweel is een heel omvangrijk project, waarbij er in opdracht van de overheid een nieuwe wegenstructuur wordt aangelegd. Op mijn project worden twee fly-overs gebouwd, een fietstunnel en nog negen wegen” vertelt Natasja. Haar werkdagen zijn nooit hetzelfde, maar een gemiddelde werkdag ziet er ongeveer zo uit: “Ik start elke dag om 05.00 uur, dan loop ik direct even door mijn mailbox heen. Soms versier ik een kantoor voor een collega die jarig is en zet ik het cadeautje klaar.” Maar ook koffiezetten, de afwasmachine uitruimen, bestellingen opnemen en andere huishoudelijke taken behoren tot haar werkzaamheden.

Om 06:00 uur gaat ze naar buiten om alle medewerkers op de werf te begroeten en te checken of de nieuwe medewerkers naar het onthaal (de receptie) zijn geweest. Dit is de Check in @ Work (CIAW). Natasja weet van wie er nieuwe documenten aangeleverd moeten worden en ziet hier op toe. Ze legt ons uit hoe het zit: “Medewerkers met een andere nationaliteit dan Belgisch, maar wel uit Europa komen, dienen een Limosa en een A1-document in bezit te hebben. Deze documenten zijn een jaar geldig en geven aan dat er in het land van herkomst belasting wordt betaald. De overheid ziet hier streng op toe. Door een systeem kan ik zien wanneer de documenten verlopen of, in sommige gevallen, al verlopen zijn. Dan mail ik de onderaannemer dat er nieuwe documenten nodig zijn. Ik heb gehoord dat de onderaannemers hier erg blij mee zijn, want als deze papieren niet in orde zijn en er is een controle, krijgen ze een boete. Doordat ik dit zo nauwkeurig opvolg, hoeven zij alleen nog maar op verzoek de papieren door te mailen of op dat moment aan te vragen. De aanvraag voor een nieuw A1-document geldt ook gedurende 6 weken, daarna moet het in orde zijn. In het slechtste geval moet ik tegen een voorman zeggen dat, als de documenten niet op tijd binnen zijn, de mensen niet kunnen werken. Dit helpt, want vaak krijg ik diezelfde dag nog de documenten binnen, deze mail ik dan weer door naar de collega die hier verantwoordelijk voor is. Wanneer iemand geen Limosa heeft, kan en mag hij niet werken. Deze mensen stuur ik dan ook weg.”

Natasja begroet iedere medewerker in zijn eigen taal (Roemeens, Albanees, Tsjechisch, Frans en nog veel meer). Ze weet hierdoor al vaak wie er nieuw is, of ze het onthaal hebben bezocht en of ze een pas bij zich hebben met de juiste sticker. Als dit niet het geval is, worden ze naar het onthaal gestuurd. Mocht iemand zijn pas zijn vergeten, dan kunnen ze niet in- en uitklokken, dus mailt ze het betreffende bedrijf of zij dit voor de medewerker willen doen. “Iedereen die hier aanwezig is, dient de aanwezigheidslijst af te tekenen. Gelukkig werkt dit systeem goed en is iedereen in onze zone van deze procedure op de hoogte. Nu zijn de documenten ook beter in orde, dit was in het begin wel anders. Ik heb wel eens een straf opgelegd aan de collega’s die twee keer in een week vergeten waren of om te klokken of om af te teken. Die moesten een fles wijn meenemen” vertelt Natasja lachend. “Sindsdien vergeten ze het niet meer zo vaak. Om 07:00 uur is iedereen aanwezig en aan het werk, zijn er al vier potten koffie leeg en ga ik de lijsten verwerken in het dagboek.”

“Regelmatig maak ik een ronde over de werf om te kijken of iedereen de procedure in de ochtend heeft gevolgd en dat er niemand aan het werk is waarvan ik het niet weet. Tijdens deze ronde controleer ik gelijk de werfketen en toiletten. Zijn ze schoongemaakt en netjes onderhouden? Heeft iedereen wat hij nodig heeft? Zo niet, dan probeer ik het te regelen en zo blijf ik ook op de hoogte van de voortgang van de bouw. Ook krijg ik vaak verzoekjes, van een werfrondgang en veiligheidsronde tot het maken van overzichten. Van alle onderdelen die zijn gebouwd, dient een keuring te zijn uitgevoerd voor het As-built dossier bij oplevering. De meeste keuringen zijn bijvoorbeeld vooraf al aangemaakt, maar het kan voorkomen dat er een over het hoofd is gezien. Dan komen de collega’s naar mij toe met de vraag of ik deze voor hen kan aanmaken en uitprinten. Al deze formulieren, inclusief foto’s, worden verzameld in ons systeem. Ook dat is een onderdeel van mijn werkzaamheden, net als de voortgang hiervan te monitoren. Met de ene werfleider en uitvoerder heb ik hiervoor een bespreking, zodat ik dit op de voet kan volgen, en met de andere niet. Dan laat ik dit grotendeels aan hen over, zolang ze het niet laten liggen. Wanneer een fase klaar is, stop ik alle documenten in een map en zet ze klaar voor de overgave.”


Een echte allrounder
Dat Natasja echt allround is en geen dag hetzelfde is, blijkt wel uit het volgende: “Met kerst stond ik buiten verkleed als kerstman en de eerste dag in het nieuwe jaar had ik confettikanonnen meegenomen voor de sfeer en om te laten zien dat ik niet altijd alleen maar zeur over de procedures” vertelt ze. “Mijn dag is afhankelijk van wat er buiten op de planning staat en wat er voor mij te doen is. Ik heb laatst 120 frikandellen gebakken voor alle mannen buiten en vorige week heb ik 200 foto’s geprint, gelamineerd en opgehangen voor de open werfdagen. Verder maak ik verslagen van de overleggen die de projectleider heeft met de opdrachtgever, bestel ik kantoorartikelen, regel ik dat er genoeg
water is voor de werkmannen en ook het drinken voor de collega’s binnen.

Soms wilt Oosterweel iets uitdelen, bijvoorbeeld vanwege de aankomende bouwvak, en dan mag ik dit regelen. Dat zijn toch wel de dingen die het net iets extra’s geven, zodat het geen sleur wordt. Ik heb al soep uitgedeeld en de frietkar begeleid. Dus ja, ik heb gelukkig geen gemiddelde werkdagen. Voor de coronamaatregelen kwamen alle werkvoorbereiders een keer in de maand samen. Je ging dat als groep op bezoek bij een andere zone, wat erg leuk was, want je leert veel van die dagen.”


Bijzonder moment
Als haar collega’s jarig zijn of vertrekken, laat Natasja dit niet met de stille trom gebeuren. “Een van mijn jongste collega’s was jarig en ik had verlof, dus ik had met de andere collega’s geregeld dat zijn bureau werd versierd en dat zijn cadeau er was. Later die dag kreeg ik een appje van die collega, dat hij blij was dat ik in dit team zit, want dat dat precies was wat ze nodig hadden. Toen heb ik wel even een traantje gelaten. Ook heb ik al regelmatig voor het team gekookt. Ze zijn zelfs al bij mij thuis komen eten, dit was natuurlijk super gezellig!”


Haar droom voor de toekomst
“Ik hoop gezond oud te worden. Ook heb ik al begrepen dat ik mee mag naar het nieuwe project en daar ben ik erg blij mee. Ik word gewaardeerd. Mijn droom voor de toekomst… een leuke man”, sluit ze lachend af.